1882-BLOGGEN

EN BLOGG OM GEFLE IF I SYNNERHET OCH OM GÄSTRIKEFOTBOLLEN I ALLMÄNHET

Den korta vårsäsongen är avslutad – Mikael Bengtsson om hans lags insatser, en värvning av sin egen son, sitt kontrakt och kritiken mot offensiven: ”Jag tycker verkligen inte att den är rättvis”

15 min läsning

Gefle IF:s tränare Mikael Bengtsson i en lång intervju med 1882-Bloggen. FOTO: Jens Carlsson

Länge stod Gefle IF utan huvudtränare men snabbt efter att han kom löste sig saker och ting i föreningen. I en längre intervju med 1882-Bloggen berättar Mikael Bengtsson om första tiden i Sveriges äldsta klubb, sin roll som ”sportsligt ansvarig” och vad han gör när han inte är på Gavlevallen. Boulognerskogen har imponerat på mig, säger han.

Det är på ett avslaget och lugnt Gavlevallen som vi möter upp honom. Spelare, ledare och kanslipersonal är på semester. För klubbens herrlagstränare, Mikael Bengtsson, väntar nu en välförtjänt vila efter några hektiska månader.

Han själv ska hem till huset i Essvik, en liten bit utanför Sundsvall och försöka att vara riktigt ledig. Även om det är något han har problem med, att släppa jobbet som fotbollstränare helt.

– Jag åker hem till Sundsvall och ska försöka att ta det lugnt och inte jobba, även om det är något jag har lite svårt för ibland. Vi har startat ett projekt där ett garage ska göras om till ett rum, så det blir nog en hel del jobb med det. Men annars ska jag nog försöka att bara vara.

Han frågar oss om vi vill ha något att dricka och plockar fram kolsyrat vatten till oss alla tre. Vi går in i ett rum, på det numera ihoptryckta kansliet, och slår oss ner vid ett bord. Här har han tillbringat mycket tid sedan han kom till Gefle IF – till stor del beroende på coronaviruset.

– Det är klart att tid är något man gärna vill ha och att det inte var något negativt i den här situationen när jag kom in så pass sent som jag gjorde. Men känslan är att vi hade varit väldigt redo oavsett start, alla grova saker satt tidigt. Tiden har varit till hjälp för att kunna slipa på detaljer, vilket såklart varit bra, men tyvärr fick vi aldrig chansen att testa det i träningsmatcher.

Du kom ifrån flera år i GIF Sundsvall, hur gjorde du för att lära känna staden Gävle och klubben Gefle IF?

– Alltså, det är inte helt enkelt att komma in i en ny stad och träffa massa nya människor. Men min taktik var väl egentligen mest att vara nyfiken och lära känna människorna som arbetar här, förstå vad de gör och vad jag kan lära mig utav det.

– Staden ska man nog vara ärlig med att säga att jag inte kände till alls innan och faktiskt inte särskilt bra nu heller. Jag har mer eller mindre bara vistats på 4–5 olika platser under min tid här. Det är nog 70–80 procent här, några timmar att sova i lägenheten, affären för att handla mat, någon runda på golfbanan och sen rätt många promenader i Boulognerskogen som verkligen har imponerat på mig, säger han och tar en klunk ur vattenflaskan.

Mikael Bengtsson inne i ett utav rummen på Gavlevallen.

För dem som följde Gefle under fjolårssäsongen delade många bilden att laget saknade en spelidé och att spelarna såg vilse ut. Men samma vecka som Mikael Bengtsson presenterades för klubben spelade man årets första träningsmatch hemma mot IK Sirius och faktum är att det redan där syntes märkbar skillnad från tidigare. Anledningen? Enligt honom låg träningsfokuset på det här:

– Vi hade mycket teori första tiden, kopplat till praktik givetvis, men överlag så var det mycket teori. Den gick ut på så sätt att förklara vilket sätt vi skulle spela på och vilka verktyg vi skulle behöva för det. Praktiskt så bestod stor del av att få in det vi snackat om i träningarna och framför allt våra passningsstrategier var en väldigt stor del av det vi jobbade med. Men även positionerna, och då menar jag inte en klassisk 4–4–2, utan mer vilka positioner vi tar på planen och när jag kan lämna den och när jag måste stå kvar.

Att vara huvudtränare för herrlaget är såklart det primära i Bengtssons arbete för Gefle IF. Men på presskonferensen den 27 januari nämnde Andreas Dahlén även en roll som ”sportsligt ansvarig”. Något huvudpersonen själv tar med ro och menar inte varit någon stor grej.

– På grund av permitteringarna så kortades ju arbetstiden ned rejält vilket också ledde till att vi mer eller mindre tog bort min sporttjänstroll för att överhuvudtaget kunna bedriva träning och vara med laget. Men med det sagt sitter jag ju med i vissa möten och diskussioner, men inte så mycket som det var tänkt.

Och du som kommer utifrån, finns det något som du tycker att föreningen behöver utveckla och bli bättre på?

– Allt kan vi alltid bli bättre på, det är verkligen min syn. Men något specifikt är nog att det måste finnas mer och bättre strategier för hur man ska nå målen. Min känsla är att föreningen är väldigt tydliga med VAD, men inte HUR. Det finns tydliga och bra mål, men hur vi ska nå dem är något som vi måste bli bättre på. Kan man komma dit att man både har målsättningar och vet vad det kommer kosta så har man också stora möjligheter att nå dem. Men lyckas man inte så är det tyvärr målsättningarna som måste ändras.

Ofta låter det mer ifrån bänken än på planen under GIF:s matcher.

Strategier var också något som Mikael Bengtssons lag visade upp i inledningen utav serien. För trots att man inte kunnat testa någonting i några träningsmatcher visade Gefle upp sätt att slå både Sollentuna FK och Team TG och därmed ta maximala 6 poäng.

– Det var självklart skönt och viktigt att få resultaten med oss från start. Men samtidigt är det svårt att mäta en prestation i fotboll, det enklaste är såklart genom resultat, men i den här processen som vi startat så är det viktigt att vi blir bättre fotbollsspelare.

– Först och främst måste vi skapa tillräckligt många målchanser för att klara av den nivån vi nu är på, men vill vi även ta steg uppåt i seriesystemet så måste vi vinna ännu mer och där det avgörande hur bra fotbollsspelare vi är. Där är det viktigt att vi som jobbar med laget ibland kan bortse från resultatet och se den utvecklingen.

Men efter den lyckade starten har det gått något trögare för Gefle som avslutade vårsäsongen med två raka förluster och fyra matcher utan vinst. Men det är dock inte själva resultaten som är omtalade problemet.

Offensiven är det som supportrar och medierna  satt det stora frågetecknet efter. Men när vi tar upp statistik som att laget avslutade med med att bli nollade i tre av de fyra sista matcherna och att laget gjort näst minst mål i serien kontrar GIF-coachen med följande:

– Jag tycker verkligen inte kritiken är rättvis, visst hade alla velat se ännu fler mål men det vill man ju hela tiden. Vi är tredje bäst i serien på att skapa målchanser, i snitt skapar vi sju stycken heta målchanser varje match. Jämför man det med seriens bästa offensiva lag, Vasalund, så skapar de nio. I vårt sätt hur vi vill spela så är vi också i topp när det kommer till antalet passningar varje match, där vi är tvåa totalt i båda Ettanserierna. Vi är även först när det gäller procenten på passningssäkerheten där vi ligger på runt 90 procent. Jag har inte läst på vilken form av kritik det är, för om det är hur vi spelar anfallsfotboll är det en sak, men är det hur pass bra vi lyckas komma till målchanser så är kritiken fel.

– Om kritiken är mot hur vi spelar så är det ju ett faktum att det inte finns något rätt eller fel. Men förra året gjorde jag faktiskt en liten studie där jag kollade på de största ligorna och vilka lag som ligger i toppen där. Då visade det sig väldigt tydligt att det är lagen som håller i bollen mycket och som styr matcherna med mycket passningar som också hamnar i toppen. Om du bara slår långt och ger bollen till motståndarna lyckas du sällan få bra resultat under tid och då menar jag att vinna och hamna i toppen, vilket såklart är målet.

Erik Granat är en spelare som många hade höga förväntningar på, inte minst med sina säsonger i allsvenskan med GIF Sundsvall. Även han har ifrågasatts ordentligt under våren och många har funderat över vilken position han egentligen ska spela på, känner du att ni fått ut så mycket som ni hade velat av honom?

– Jag vet att det finns mycket mer att få ut av Erik, jag vet vad han kan och jag vet hur bra hans högstanivå är. Det är ingen hemlighet att han inte har kommit upp i den nivån som han själv eller vi hade hoppats på och det blir ju alltid lite motsägelsefullt hur han då kan få spela. Men frågan är då om man ska ta bort honom för att han inte kommit upp i sin högstanivå eller om man ska låta honom spela så att han kan komma upp i den. Jag tror på den senare vägen då jag vet vad han besitter för kvalitéer.

– I mitt tycke är Erik Granats absoluta spetsegenskap att få bollar mellan motståndarens mittfält och backlinje, får han bollar där är han otroligt farlig när han får driva bollen mot målet där han både är grymt bra på att slå den avgörande passningen men även att ta avslut själv. På det sättet vi spelar så är inte det centrala mittfältarens huvudsakliga uppgift att komma dit. Därför har vi ofta placerat honom på en utav ytterforwardsplatserna där han mer naturligt kan komma till såna lägen.

Erik Granat stod för 9 mål i seriekonkurrenten Team TG förra säsongen, hittills står han noterade för 0 i GIF-tröjan.

När nu vårsäsongen är färdigspelad parkerar Gefle på sjunde plats i Ettan med 12 inspelade poäng på 9 matcher och med en målskillnad på +1. En säsongsinledning som klassas som ”ganska bra” enligt tränare Bengtsson.

– Inte mer än så, men den är absolut godkänd. Prestationsmässigt så har vi i vissa matcher tyvärr inte riktigt klarat av delar vi behöver klara av att göra och det är något vi måste jobba med. Självklart är det alltid en motståndare på andra sidan, men i vissa matcher borde vi kunna prestera bättre utifrån vad vi pratat om och tränat på. Resultatmässigt så tycker jag att vi borde ha mer poäng än vad vi har. Tittar vi på matchen mot IK Frej så tycker jag spelmässigt att vi ska vara glada för att vi får en poäng. Vi gör en bra defensiv match, men lyckas inte offensivt. Mot Haninge och Sylvia är det däremot tråkigt att vi inte får med oss mer poäng än vad vi får då vi prestationsmässigt förtjänade det. Totalt sett är det en godkänd start utifrån vad vi lyckats med, men det finns betydligt mer att få ut.

Under flera matcher har din assisterande tränare, Mehmet Bakir, synts till på läktaren under delar utav matcherna, varför då?

– Vi matchar varandra väldigt bra. Han är väldigt lugn och trygg under matcher där jag i stället blir väldigt passionerad och känslomässig vilket kanske inte alltid är så bra. Jag tror det är Lars Lagerbäck som brukar säga att man inte kan låta känslorna påverka under matcherna, så egentligen skulle jag väl vilja plocka bort dem under matcherna. Men det är sån jag är, känslomässig och passionerad. Och det är här vi kommer till att det är så bra att Mehmet kan gå upp på läktaren och se matcherna därifrån, för det är där du ser matchen allra bäst och därifrån kan han se hur vi och motståndaren spelar. Ser han då att det är något vi kanske behöver ändra på så kan han meddela mig, så det är ett jättebra samarbete vi har.

Många inom GIF-kretsar satte kaffet i halsen när skyttekungen Isac Lidberg i slutskedet av matchen mot IFK Haninge gick av skadad. Sedan dess har han inte funnits tillgänglig och även om hans tränare Mikael Bengtsson hoppas få tillbaka honom till höstsäsongen är läget oklart.

Detta tillsammans med ett transferfönster som närmar sig Sverige (öppnar onsdagen den 29 juli) har fått spekulationerna bland supportrarna att bli många, om inte Erik Törnros är aktuell för ett korttidskontrakt. 27-åringen är sedan en tid tillbaka klubblös, hemma i Gävle och som om det inte vore nog så tränar han även med laget. Och något förvånande avfärdar inte Bengtsson den storvuxne anfallaren helt:

– Jag kan vända tillbaka till början av mitt samtal med Erik och vad jag förstod då så hade han ett antal kontraktsförslag som han skulle ta ställning till då, men undrade om han fick hålla igång med oss i ett antal veckor. Han har bidragit med bra saker till vår grupp och han är en väldigt intresserad person, så min känsla är att han också har lärt sig saker under den här tiden. Sen är det ju vår budget som kanske är problemet i det här fallet, vi behöver titta på den och är det så att vi har resurser för att ta in spelare så lär vi också se om Erik är den spelare vi ska ha eller om det är någon helt annan.

Med transferfönstret så nära – hur bra koll har ni på scoutingbiten, har ni en lista med potentiella nyförvärv?

– Det finns en lista, absolut. Sen är det ju så att den listan är som en önskelista till jul, det är inte bara att plocka ifrån den utan allt måste stämma om man ska lyckas få någon av dem. Men en lista finns och den är spännande, säger Micke Bengtsson som även är tydlig med vilken spelartyp han vill ha in:

– Med det sättet vi spelar på nu så är jag i första hand inte intresserad av en stor och tung centertank uppe på topp utan helst en spelare med väldigt god spelförståelse och gärna som är bekväm med att utmana motståndare. En annan del som jag gärna skulle vilja ha in är en lite äldre spelare som varit med ett tag, det är något som vi behöver ha mer av, även om vi har Tim (Markström, senare i år 34) så skulle vi behöva någon eller några till.

Får vi se Erik Törnros i Gefle IF:s matchtröja i höst?

En spelare som inte riktigt kvalificerar sig in på listan med spelare som varit med länge, men som tränaren Mikael Bengtsson i alla fall känner till utan och innan, är hans egen son Johan Bengtsson. Den talangfulle mittfältaren är född 2004 och gjorde tidigare i sommar debut i Superettan med GIF Sundsvall. Men någon värvning av sonen är inte pappa Bengtsson jättesugen på:

– Nja, jag vet inte om jag tycker det är en så bra idé. Ska han ner och spela på den här nivån i Ettan så tycker jag att han ska spela matcher och jag vill inte vara i den situationen att behöva ta såna beslut, så det är inte aktuellt. Däremot är jag sjukt stolt över att han har kommit dit han är i dag, jag vet vilket jobb han har lagt ner.

Men det är inte heller bara att leta nyförvärv som är Micke Bengtssons uppgift under den närmaste tiden. I den nuvarande GIF-truppen finns flertalet spelare, vars kontrakt utgår efter den här säsongen, ett arbete som kommer att påbörjas inom kort.

– Det är ett arbete som kommer att starta ordentligt nu efter uppehållet, många dialoger ska föras och vi får se hur det kommer att sluta. Men vi vill såklart behålla en stomme i laget så att vi inte står utan trupp nästa säsong.

Även ditt kontrakt går ut, även om du har option på ytterligare ett år. Hur ser du på din egen situation, kommer du träna Gefle IF nästa säsong?

– Jag hade ett möte med styrelsen här för någon vecka sedan där vi mer eller mindre gjorde en kort summering av säsongen hittills, men där vi även kom in lite på nästa år, så det är en dialog som håller på. Frågar du mig personligen där det bara handlar om mig så är det självklart att jag vill vara kvar. Alla vi runt om laget och i klubben är inne i en process där vi håller på att förändra någonting och det arbetet tar tid, det skulle vara väldigt tråkigt att inte få fortsätta det när vi ändå har fått en så pass bra start, säger Bengtsson och menar att pendlingen fram och tillbaka från Sundsvall inte är några större bekymmer:

– Jag pendlar egentligen inte så mycket utan bor ju väldigt mycket här nere. Sen var ju även den långa försäsongen en rätt förmånlig situation för mig då jag kunde vara hemma med familjen rätt mycket. Sen är både jag, min fru och våra barn rätt så införstådda i att det kommer bli en intensiv period i höst.

GIF-coachen på sitt kontor inne på Gavlevallen.

En intensiv höst är verkligen vad som väntar alla lag i Ettan och flera andra fotbollsserier i Sverige. För himmelsblåvita Gefle IF väntar 21 seriematcher i höst, där den sista omgången spelas i samband med den första första advent.

En avgörande period för hur serien kommer att sluta, där alla GIF-supportrar självfallet hoppas på ett lugnare avslut än förra årets avslutande omgångar.

– Det kommer att bli speciellt att spela så sent in på året. Men vi ska behålla fokus på att ta steg framåt som fotbollsspelare och lag, att vårt spel blir bättre och att få får fler verktyg till att anfalla. Utmaningen kommer bli det snabba spelschemat, men vi har en väldigt jämn trupp och vi kommer nog få se betydligt fler rotationer i startelvan i höst än tidigare.

Gefle IF kör igång igen den 8 augusti när man möter topptippade IF Karlstad Fotboll, som dock sparkat båda sina tränare och ligger på nedflyttningsplats, på bortaplan. Sista matchen i den ”bortaturné” man nu varit på under tiden som Gavlevallens konstgräsmätta bytts ut.

Gavlevallens konstgräs byts nu ut, nästa hemmamatch för Gefle är den 12/8 när man ställs emot Täby FK.

//1882-Bloggen

Lämna ett svar